2013
2013.12.19
Kära vänner! Då var det dags igen. Sista gången för denna säsong. Som förövrigt varit en helt makalös en! Fantastiska band och fantastisk publik! Senast, då Huntress Bow var med oss så räkna vi till 85 personer som satt och delade värme och upplevelse inne i Victoriaskolan. Det var stort!
Något som också var stort, var ju att den lille(The Tiny) tillsammans med Pombo skulle få avsluta denna säsong! På grund av diverse anledningar kommer nu tyvärr inte The Tiny att kunna medverka. Men, ni kan vara lugna!
För ingen mindre än Josef&Erika tillsammans med Martin Öhman och ett gäng nya låtar kommer att hjälpa Pombo att få våra örongångar att sjuda av härligheter denna kväll. Vi är omåttligt stolta över att på så kort varsel lyckats få tag i dessa ersättare till The Tiny!
Läs,lyssna, titta
Pombo:
pombo.se
Josef&Erika
https://www.facebook.com/pages/Josef-Erika/641872602512625?fref=ts
Spelista:
http://open.spotify.com/.../playlist/4EO4Q1KDWlPMkEOUKPBZft
Som vanligt är det ju också Picknickkonsert. Så ta med er julbordet och tjuvstarta julen med oss! Om vi har tur så dyker tomten upp också. Full och jävlig. Nej, ful och jävlig menar vi såklart! Vem vet vad han har att bjuda på?!
Så sprid, bjud och dela så firar vi en tidig julafton tillsammans!
Pombo+Josef&Erika
19.00
Victoriaskolan,
Engelbrektsgatan 1
FRI Entré
Picknickkonsert!!
2013.12.04
Dags för årets tredje och sista Lupino Live. Vi presenterar stolt:
Blue-Eyed Hawk
2011 startade denna kvartett som levererar jazz och rock med öppenhet och känsla. Bandet har tagit sitt namn från en rad i Under the Moon, en dikt av W.B. Yeats; ..the wood-woman whose lover was changed to a blue-eyed hawk. I spetsen hör vi den mycket spännande trumpetaren Laura Jurd. Debutskivan är på gång!
Lauren Kinsella - sång
Laura Jurd - trumpet
Alex Roth - gitarr
Corrie Dick - trummor
Elin Larsson & Adam Forkelid: Dreamland
Lena Willemark har dessvärre fått förhinder med kort varsel, men de goda nyheterna är att vi istället får njuta av en annan mycket intressant duokonstellation!
Saxofonisten och kompositören Elin Larsson slog 2009 igenom stort med debutskivan "Live And Alive" tillsammans med egna bandet Elin Larsson Group. Sedan dess har hon släppt ytterligare två kritikerrosade album i eget namn samt kammat hem en hel rad utmärkelser, däribland det mycket prestigefyllda Lars Gullin-priset. Elin Larsson har hyllats för sin förmåga att varva expressivt halsbrytande improvisationer med vackert skör lågmäldhet. Förutom med egna bandet låter hon sig höras med flertalet olika konstellationer, så som PACE, Attack! och FIRE! ORCHESTRA.
Adam Forkelid är sedan tio år tillbaka en lika självklar som vital del av den svenska jazzscenen och har prisats som pianist likväl som kompositör. Tillsammans med den excentriska och experimentlystna trion Lekverk har han vänt upp och ner på jazzens alla konventioner och fått konsertbesökare landet runt att tappa hakan.
Med ett virtuost pianospel, lyriskt vackert och samtidigt rytmiskt intrikat, har Forkelid gjort sig oumbärlig i en mängd framstående jazzgrupper. Bland dessa bör nämnas PACE, Örjan Hultén Orion, Soundscape Orchestra och Norrbotten Big Band.
När Elin Larsson och Adam Forkelid gör musik tillsammans uppstår något speciellt. Det slogs de själva av redan vid den första sammanstrålningen den där mörka novembereftermiddagen i källarlokalen för fyra år sedan.
Det är ett möte mellan melankoli och frenesi, mellan det skrivna och det ännu osagda, mellan dröm och verklighet. Med gemensamma inspirationskällor som romanförfattarna Haruki Murakami och Paul Auster strävar de efter att tillsammans åstadkomma något av en parallell verklighet. Eller, om man så vill, en drömvärld.
Elin Larsson - Saxofon
Adam Forkelid - Klaviatur
För mer information, biljetter, etc, se:
http://www.impra.se/klubbar/lupino-live/
http://www.sodrateatern.com/.../Lupino-Live-Blue-Eyed-Hawn/
Impra-medlemmar går som alltid in gratis.
Varmt välkomna!
Electroklubb i Piteå
2013.11.25
En fullkomligt fullspäckad partykväll 110 procent tillägnad electromusiken och CSNs välsignade ankomst.
Electrobandet ME & SKINNY JOON flyger upp från Stockholm för att förgylla natten – Vi tar vardagspoetiska ögonblick ut på stormiga hav av monotona, pulserande synthar. Sparsmakad filmisk pop när den är som bäst.
Tunga electrorytmer ur bashögtalarna, liveband och glowsticks. Kan nog inte bli bättre. Vi ses på Kårhuset!
Kårhuset i Piteå
29:e November
Kl. 22.00-02.00
Entrépris: 30 kr, 20 kr för kårmedlemmar. Guldkort = gratis. IMPRA-medlammar = gratis.
Band på scen 23.30
18 år – Giltigt ID
OBS! Detta event är öppet för ALLMÄNHETEN. Inget LTU-kort behövs för att komma in. Detta betyder också att inget gästleg behövs för att ta med kompisar. Alla är välkomna!
Konstnärlig frihet, kvalitet eller slump – vad hindar konsten från att bli jämställd? Seminarie med Vanja Hermele i Malmö
2013.11.22
Impra och konstnärliga fakulteten i Malmö ordnar ett seminarie med Vanja Hermele onsdagen den 27:e november kl 16:30 i Röda rummet på Inter Arts center, på Bergsgatan, i Malmö.
Konstnärlig frihet, kvalitet eller slump – vad hindar konsten från att bli jämställd?
Vanja Hermele är genusvetare och författare med erfarenhet av feministiskt arbete på kulturfältet. I sin föreläsning går hon igenom de argument och ideer som hindrar konsten från att uppnå sin fulla potential. Till grund för slutsatserna i ligger hennes olika publikationer om film-, scen- och bildkonst.
Föreläsningen är ca 1,5 timme, inkl tid för frågor. Efter en paus fortsätter seminariet med en paneldiskussion mellan Vanja Hermele och representanter från Impra och de konstnärliga högskolorna i Malmö.
Föreläsningen är endast öppen för Impras medlemmar och personal samt studenter vid Konstnärliga fakulteten i Malmö. Bli medlem här.
2013.11.21
Hösten traskar sig allt närmre vintern och det har ännu en gång blivit dags för oss att bjuda in till Victoriaskolans fina matsal. Denna gången bjuder vi på något som verkligen kommer värma era frusna fötter. Som en shot av den dyraste smuggelspriten kommer Huntress Bow att massera era sinnen som bara dessa två fantastiska konstnärer kan göra. I vanlig ordning är det picknickkonsert vilket betyder att man får ta med mat och dryck att förtära!
____________________________________________________
Huntress Bow skapar tung, vacker och smutsig musik. En stor varm bas, skitiga trummor och två säregna röster med modet och kraften i fokus för skapandet. Och energin, lekfullheten.
Egenkomponerade låtar där improvisationen hela tiden visar vägen framåt.
Huntress Bow är en mörk tunnel med en ljus, strålande öppning.
Huntress Bow:
Lindha Kallerdahl-sång, bas
Mariam Wallentin-sång, trummor
Lyssna också på:
https://soundcloud.com/mariamthebeliever
http://www.lindhakallerdahl.com
Som om inte detta var nog så kommer Julia Olander att innan huvudakten skapa lite magiskt skimmer kring oss alla med sin otroligt vackra musik. Lite som frosten lägger sig som glitter i naturen gör Julias musik i våra öron. Enkelt, vackert, nära. Missa Inte!
Lyssna:
https://soundcloud.com/flyflewflown
Varmt Välkommna!
Tors 21 November 19.00
Victoriaskolan ,Engelbrektsgatan 1
Fri Entré (Ta med kontanter dock att lägga i kollekten som går runt och går oavkortat till förbandet)
Picknickkonsert!
2013.11.20
Dags för årets andra Lupino Live på Kägelbanan, Södra teatern. Vi presenterar stolt: Rigmor Gustafsson trio och Anna Jalkéus solo.
Detta blir en konsert i samarbetet med Kungliga Musikaliska Akademien, då Rigmor Gustafsson nyligen tilldelats KMAs jazzpris för att hon genom sitt starkt lysande konstnärskap för ut svensk jazz i världen och tar den internationella jazzen till Sverige.
Rigmor Gustafsson är en av Sveriges mest välrenommerade jazzsångerskor, även internationellt. Hennes osvikliga timing och uttrycksfulla röst berör och har inspirerat många unga musiker idag. Efter studier vid Musikhögskolan i Stockholm flyttade hon till New York för att studera. År 1996 kom Rigmor Gustafssons debutalbum In the Light of Day på Prophone records. År 2003 blev hon signad av tyska ACT och karriären tog fart på allvar. De gav ut I Will Wait for You där även trombonisten Nils Landgren medverkade. Hon har också samarbetat med pianisten Jacky Terrasons trio på plattan Close to you 2004. Både den och skivan On My Way to You från 2006 har sålt guld. 2007 släpptes albumet Alone With You där hon själv skrivit all musik. Albumet sålde guld och vann dessutom 2008 Grammis i kategorin Årets jazz. År 2008 samarbetade Rigmor, Silje Nergaard och Cæcilie Norby med Danmarks Radios Big Band. År 2010 utkom albumet Calling You, på vilken Rigmor samarbetar med Radio String Quartet Vienna. År 2011 släpptes samlingsalbumet The Signature Edition.
Just nu planerar Rigmor en ny skiva där hon framför sin egen musik tillsammans med Dalasimfoniettan. Vem vet - kanske får vi höra några av hennes nya alster denna kväll?
Rigmor Gustafsson - sång
Daniel Karlsson - piano
Martin Höper - bas
Anna Jalkéus
är jazzsångerskan som, förutom att sjunga, spelar harpa och komponerar allt ifrån jazz- och poplåtar till konstmusik. Med sin klara stämma och harpans böljande toner berättar hon medryckande historier ur verklighet och dröm.
Anna är en mångfacetterad musiker som gör många olika typer av projekt, senast den nykomponerade sviten Neptunus för en total sättning av sång, harpa, jazzpianotrio, blåsarkvintett, trumpet och sångkvartett. I beståndsdelarna av hennes sånger kan man höra influenser från både jazz och kammarmusik.
En unik singer-songwriter med harpan som vapen, nyligen tilldelad årets Ted Gärdestad-stipendie.
Anna Jalkéus - sång, harpa
För mer info/biljetter se:
http://www.sodrateatern.com/.../Lupino-Live-Rigmor.../
http://www.impra.se/klubbar/lupino-live/
Impra-medlemmar går som alltid in gratis!
Programmet presenteras av Impra i samarbete med Kungliga Musikaliska Akademien, Stockholms Stad och Svensk Jazz.
Upprörande inlägg om tillståndet på en jazzutbildning i Sverige
2013.11.06
”Lisa Lundström” berättar om hur det är att vara kvinna och vokalist på en av Sveriges mest ansedda jazzfolkhögskolor; om att inte räknas, tystas ned och slutligen tappa sin röst.
http://equalizer.se/2013/11/04/lisa-lundstrom-sveriges-framsta-och-samsta-jazzfolkhogskola/
2013.10.24
Nu är det dags igen för Klubb Kom In att öppna upp Victoriaskolans portar och bjuda in till ännu en kväll av fantastisk musik.
Denna gång har musiken och musikerna till och med fraktats över landets gränser. Yes Deer är ett norsk/danskt samarbete som funnits sedan 2011. Det består av Signe Dahlberg, Karl Bjorå och Anders Vestergaard. Bandet har turnerat runt om i Skandinavien och släppte i september sin debutplatta
Musiken är friktionen mellan intellekt och libido, pre och post, kollektivism och individualism. Det är ett utbrott av vridande texturer, maniskt hamrande och förvrängda skrik. Det är entusiastisk förtvivelse.
Yes Deer
Signe Dahlberg-Saxofon
Karl Bjorå-Gitarr
Anders Vestergaard-Trummor
https://soundcloud.com/yes-deer
Förbandet Solveig, som är alldeles ny här i stan, kommer måla Victoriaskolans väggar med vackert blås och även en och annan cello. Detta blir Solveigs premiär ute bland folk, därför en alldeles speciell spelning som man inte vill missa!
https://soundcloud.com/solveigband
VÄLKOMNA!
Plats: Victoriaskolan, Engelbrektsgatan 1
Öppnar: 19.00
Pris: fri entré (men lägg gärna i vår hatt!)
OBS! Picknick-konsert!
2013.10.16
Äntligen är det premiär för Lupino Live 2013, som i höst kommer att hålla till på Kägelbanan på Södra Teatern!
Första kvällen är en riktig höjdare, och vi är mycket stolta över att kunna presentera: The Tiny och Sommerfuglfisk (NO)
THE TINY
The Tiny är Ellekari Larsson och Leo Svensson Sander. De två medlemmarna i The Tiny träffades och blev förälskade på Kägelbanan, 2002. Sedan dess har dom släppt tre rosade album och ett fjärde är på gång. Ellekari Larssons mjuka röst är trollbindande. Lätt och opretentiöst rör hon sig mellan sångstilar. Tillsammans med maken skapar dom musik som kryper under skinnet, in i benen och vänder ut och in på själen. Med en röst, cello och piano som grundstenar så är det är fascinerande hur STORT dom kan låta på bara två personer.
SOMMERFUGLFISK
Sommerfuglfisk levererar opretentiös och enkel jazz med inslag av folkmusik och blues, och med inspiriation från bland annat Afrika, Latinamerika och Indien. Sommerfuglfisk är en orädd och genre-överskridande grupp som utan problem kastar sig mellan olika uttryck. De har gjort succé på norska jazzklubbar och festivaler de senaste åren, och debutskivan släpps i början av september.
Nina Kristine Linge – Sång, gitarr, komposition
Dan Peter Sundland – Elbas
Hans Hulbækmo – Trummor, slagverk
Kvällen är en del av Stockholm Jazz Festival, för mer info se:
http://www.impra.se/klubbar/lupino-live/
http://www.sodrateatern.com/.../Evene.../Lupino-presenterar/
http://www.stockholmjazz.com/
Entré: 160 kr/ 70 kr
Medlemmar i Impra går in gratis
Få kvinnor söker till jazzutbildningarna – ordförande Gunilla Törnfeldt svarar och förtydligar
2013.10.10
IMPRA:s ordförande Gunilla Törnfeldt blev härom veckan intervjuad angående Kulturnytts granskning av antalet sökande till musikerutbildningarna med jazzinriktning på landets högskolor. Man finner inslaget här.
Det var en drygt tio minuter lång intervju som klipptes ned till ett fåtal citat och Berit Nygren kommenterade sedan detta. Gunilla bemöter här Berit Nygrens kommentar och förtydligar sin egen ståndpunkt då bilden som ges i inslaget är en smula onyanserad.
Efter att ha arbetat med föreningen IMPRA i sju år, varit elev, student och slutligen nu pedagog på jazzutbildningar på både gymnasium, folkhögskola och högskola samt skrivit en C-uppsats om Genus i jazzundervisning (KMH, 2008), anser jag mig ha en stor överblick och insikt i de mekanismer som kan ligga bakom det låga antal kvinnliga instrumentalister som finns på utbildningarna. Journalisten Berit Nygren gör dels felaktiga antaganden om vad hon tror jag menar med mina uttalanden, dels saknar hon erfarenheter och kunskap från utbildningsväsendet samt saknar musikerperspektiv och därför blir hennes kommentar tyvärr ytlig, endast ur medial synvinkel och blir stundtals rent felaktig.
Att välja att bli musiker är en komplex kedja av påverkan och stimulerande av en individs intressen. Förebilder är en del i detta och var en av alla orsaker jag framhöll i den över tio minuter långa intervjun med Kulturnytts reporter, men blev huvudorsaken som framhölls i inslaget, varför det också här är det jag kommer uppehålla mig mest vid.
Berit Nygren ville framhålla att det är det personliga uttrycket i jazzen som är det viktiga, inte det ena eller andra könet – som om det skulle ligga en motsättning i det och att prata om rättvisa i antalet verksamma män och kvinnor. Jag sa bland annat i intervjun, vilket inte kom med i inslaget, att det finns de som menar att det finns ett kvinnligt respektive manligt tonspråk och det finns de som menar att det inte gör det, men jag sa inte vad jag tyckte och jag anser att det heller inte är relevant. Poängen är nämligen att oavsett om det är så eller inte, eller om man tycker så eller inte, är det en rättviseaspekt om kvinnors tankar eller känslor inte kommer till uttryck i musik i lika stor utsträckning. Inte för att de är just kvinnor utan för att det kan finnas intressanta individer bland den stora del av befolkningen som råkar ha kvinnligt kön och som faktiskt kan förbises under uppväxt och framför allt under utbildningars gång.
Bristen på kvinnliga förebilder är Berit Nygren inte heller säker på. Hon menar att det länge nu funnits kvinnliga jazzinstrumentalister med en ökning på senare år och särskilt att många fler nu har exponerats mycket mer än tidigare.
Hon har rätt i att vi har sett och ser en ökad exponering av kvinnliga musiker, särskilt de senaste fem åren och inga än vi i IMPRA är gladare över det! Se bara på Stockholm Jazzfestivals program i år! Vi ser det som ett kvitto på vårt arbete och är oerhört stolta över det, det är ett stort och viktigt steg i rätt riktning. Men även om det är så och de musikerna de senaste åren har lyckats, och nu lyckas, nå fram till nyfikna unga tjejer i tonåren, vi säger mellan 13-18 år och där väcka ett intresse, så kommer det ändå att ta minst 5-10 år ytterligare innan vi eventuellt kan märka av någon skillnad i antalet kvinnliga instrumentalister på utbildningarna och i förlängningen framförallt i musiklivet. Förändringar tar tid, vilket Berit också själv var inne på.
Men vidare då, hur vet Berit Nygren att dessa kvinnor som nu kommer fram och exponeras verkligen når ut till de unga tjejerna som behöver se dem? Jazzvärlden i Sverige är en liten ankdamm och även om det skrivs om kvinnliga musiker i OJ eller Lira eller i dagstidningar eller om det spelar fler kvinnliga musiker på klubbar och festivaler runtom i Sverige (vilket naturligtvis är kul och bra!) så är det ändå ytterligare ett steg till att verkligen nå fram till de unga blivande musikerna. Detta gäller naturligtvis både tjejer och killar och om vi drar en parallell till återväxten av jazzmusiker och jazzpublik i stort.
För att som ung aspirerande musiker överhuvudtaget exponeras för en potentiell förebild behöver man ha någon i sin närhet som uppmuntrar och visar dem, de flesta upptäcker dem inte på egen hand och då kommer vi till musiklärarna, familj och närstående, könsroller och ordet identifikation. Identifikation i en djupare bemärkelse. Musiklärarna är de som verkligen kan visa på förekomsten av förebilder, antingen genom att presentera dem eller varför inte vara en själv. Det är till exempel endast på Musikhögskolan i Malmö man har anställt hälften kvinnor och hälften män som ensemblelärare och där kan vi även se en mycket jämnare könsfördelning bland studenterna.
Dessutom, om det nu är instrumentalisterna i första hand som kommenteras så borde Kulturnytt redovisa separata siffror för det, i siffrorna på sidan med inslaget är vokalisterna inbakade i antalet kvinnor och de är i förkrossande majoritet, vilket tyvärr gör siffrorna helt vilseledande i sammanhanget. Man kommenterar heller inte bristen på manliga vokalister, där problembilden är densamma fast med omvänd fördelning.
Slutligen är det en uppenbar självklarhet att man fastnar för en musiker på grund av att hen har ett intressant tonspråk eller ett uttryck man tilltalas av. Jag sa inget om motsatsen vilket Berit Nygren felaktigt verkar ta för givet. Det jag dock har kunnat se när jag jobbat med barn och ungdomar och när jag diskuterar dessa frågor med pedagogkollegor och andra kvinnliga musiker är att det är något speciellt när den förebilden – med tonspråk och uttryck man tilltalas av – har samma kön som man själv. Man kan se sig själv göra det ens förebild gör på ett djupare och mer självklart plan – ”det där skulle jag också kunna göra”.
Andra faktorer som har stor betydelse och som jag berörde som hastigast ovan är lärarnas metodik och pedagogik samt uppmuntran från familj och närstående. Att utveckla samspelet mellan dessa områden får dock bli en annan debatt i ett annat forum.
– Gunilla Törnfeldt, 11 oktober 2013
Vill man se och höra bra musik spelas och bland annat exponeras för ett gäng grymma förebilder (både män och kvinnor) och fantastiska musiker är man alltså varmt välkommen att gå på Stockholm Jazzfestival, särskilt IMPRAs egna klubb Lupino Live den 16 oktober på Kägelbanan då man kan höra The Tiny och det norska bandet Sommerfuglfisk! För mer info se http://www.impra.se/klubbar/lupino-live/
Hoppas vi ses där!
Få kvinnor söker till jazzutbildningarna. -Varför det då?, undrar SRs Kulturnytt
2013.10.09
Bland annat uttalar sej IMPRAs ordförande Gunilla Törnfeldt i Kulturnytt 7 oktober- nyheten sprids genom TT.
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=478&grupp=18771&artikel=5665777
http://www.svd.se/kultur/jazzlinjer-i-behov-av-fler-kvinnor_8589224.svd
RIP Laurie Frink – ”the trumpet mother of jazz”
2013.07.29
Den amerikanska trumpetaren Laurie Frink, en musiker och brasslärare av stor betydelse, dog den 13 juli i sitt hem i Manhattan, NY. Orsaken var cancer i gallgången. Hon blev 61.
Laurie Frink var en varm personlighet med en stor portion humor. Hennes undervisning var en vidareutveckling av Carmine Caruso´s metod för att bygga embouchure. Hon kombinerade stor förståelse för instrumentet och dess fysiska förutsättningar, med en personlig undervisning anpassad till varje elevs svårigheter, förutsättningar och mål. Hon kallades ”The Trumpet Mother” p g a att hon undervisat och hjälpt så många musiker, på alla nivåer. Musiker från hela världen vittnar om den betydelse hon haft för deras yrkesval, och hur hon hjälpt dem i stunder när svårigheter uppstått.
”Hon tog varje musiker och räknade ut vad som orsakade problemet – sen gjorde hon det själv, så att hon kunde komma underfund med en lösning.” säger den berömde trumpetaren Dave Douglas, som sökte upp Laurie Frink när han fick embouchureproblem i början av 90-talet. Att träffa henne, säger han ”var som en kombination av terapi, gyminstruktion och musiklektion”.
Tillsammans med trumpetaren John McNeil skrev hon boken ”Flexus: Trumpet Calisthenics for the Modern Improvisor”.
Förutom att ge ett stort antal studenter från hela världen privatlektioner, undervisade hon också vid New York University, The New School, Manhattan School of Music och New England Conservatory.
Som trumpetare tillhörde hon toppskiktet i New Yorks professionella värld. Hon jobbade återkommande på Broadway och spelade med storband som the Benny Goodman Orchestra, the Mel Lewis Orchestra och Gerry Mulligan´s Concert Jazz Band, där hon ofta spelade lead.
Hon är med på varje album av Maria Schneider. ”När jag skrev de här subtila innerstämmorna, gav jag dem alltid till henne” säger Maria Schneider. ”Jag visste att hon skulle spela dem med känslighet och inlevelse”.
Laurie Frink arbetade också senare år med andra kritikerrosade storband, bl a the John Hollenbeck Large Ensemble, Darcy James Argue´s Secret Society och Ryan Truesdell´s Gil Evans Project.
Jag lärde känna henne för ca 35 år sedan, när jag kom till New York för första gången. Att se henne spela lead var en stor upplevelse, och fick en avgörande betydelse för mig personligen. I en tid när få kvinnliga instrumentalister var synliga på de stora scenerna, var hon ett föredöme och en förebild. Hon visade vägen.
Hon var en underbar, varm och levande människa, och jag tänker än idag ofta på de saker hon sade då, när vi sågs för så många år sedan.
I dag är hon sörjd av ett otal vänner, musiker och studenter över hela världen.
Ann-Sofi Söderqvist
Klubb Kom In presenterar Teresa Indebetou Band&Magdalena Strandell Band samt Catti Brandelius (Miss Universum)
2013-09-26
Efter den fantastiska premiären då Lina Nyberg kom och fick en av sensommarens sista kvällar att skimra i purpur och guld med hjälp av förbandet Mother Jack, är det nu dags för Kom In att bjuda in er ännu en gång.
Denna gången är det höstligare toner, i alla fall vädermässigt. De två Banden Teresa Indebetou Band och Magdalena Strandell Band kommer bjuda på två välstämda konserter som bjuder på lite av det godaste från alla årstider. Vinter, vår, sommar och höst.
Mer info om banden:
Teresa Indebetou
www.teresaindebetouband.se
Magdalena Strandell
www.magdalenastrandellband.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=d9hzNwj15D8
Som ett extra kryddigt lagerblad i höstgrytan kommer ingen mindre än Catti Brandelius tillika Miss Universum att berätta, inspirera och transponera under temat Allt är möjligt. Detta vill vi lova att ni inte vill missa!
”Jag kan allt, vet allt och äger allt. Jag kan böja benen åt olika håll och jag kan slicka mig själv i stjärten. Jag finns överallt, i varje liten sten, i varje kapsyl och i varje microchip. När du rakar dig på morgonen så finns jag i raklöddret och när du kammar ditt barn så finns jag i kammen. Jag är Miss Unversum.”
Kvällen arrangeras i samarbete med Spotlight väst (Impra, Kultur i Väst, Ladyfest Göteborg)
Välkommna!
Plats: Victoriaskolan, Engelbrektsgatan 1
Dörrarna öppnas 18.30, Catti Brandelius på scen 19.00
Pris: fri entré (men lägg gärna i vår hatt!)
OBS! Picknick-konsert!
Klubb Kom In presenterar Lina Nyberg Band + Mother Jack
2013.09.15
VÄLKOMNA TILLBAKA EFTER SOMMARUPPEHÅLLET!
Till en helt galet bra höstsäsong med Klubb Kom In! Vi startar storslaget med
LINA NYBERG BAND
Efter succén med turnén i somras i USA och Kanada är nu Lina Nyberg Band redo för höstens konserter och skivinspelning.
Missa inte chansen att få en exklusiv förhandslyssning på kommande skiva!
"Swedish singer Lina Nyberg and her backing trio performed a quirky, nuanced set full of inventive originals and imaginative covers, her approach sometimes tuneful, sometimes experimental."
The Vancouver Sun, juni 2013
"Throughout the show, this innovative, creative Swedish singer seemed to be channeling internal conversations with herself... Nyberg was an instrument herself, vocalizing and scat-singing and muttering like excited rabbits whispering to each other in their warren. At times, she sounded more like an indie rocker than a jazz chanteuse." Om konserten i Rochester i juni 2013.
www.linanyberg.se
KVÄLLEN STARTAS UPP AV SUPERHETA DUON
MOTHER JACK
Casey Moir (AU/SE) – Sång m.m
Johan Moir (SE) – Kontrabas m.m
Mother Jack blandar in sina sagoberättande texter med finurliga melodier, rytmer som pulserar och dynamik som överraskar. Deras låtar är fulla av driv och rå energi. På en enkel grund med rösten och kontrabasen skapar de även ett komplext nät med hjälp av andra instrument och loopar för att kunna utforska både det lilla, samt stora formatet.
I lördags släptes deras sprillans ny debut EP ”Presents.....”
www.motherjack.com
VÄLKOMNA!
Plats: Victoriaskolan, Engelbrektsgatan 1
Öppnar 19.00 Start 20.00
Pris: fri entré (men lägg gärna i vår hatt!)
OBS! Picknick-konsert!
Nätverks-picknick IMPRA Öst
2013.06.11
Nu när försommaren är som bäst bjuder Impra Öst in till nätverks-picknick! Impra Öst växer och detta blir ett tillfälle för både nya och gamla medlemmar att träffas och lära känna varandra, samt smida planer inför Impras framtid. Det finns många medlemmar som har uttryckt vilja om att engagera sig mer konkret i Impra, och det finns olika möjligheter att göra det på, bland annat finns det planer på att starta en Impra Öst-grupp. På denna picknick kan vi gemensamt spåna och fundera på hur en sådan grupp skulle kunna se ut, och på vilka andra sätt det går att arbeta tillsammans för ett jämställt musikliv.
Vi träffas utanför Stadsbibliotekets huvudentré klockan 17 tisdagen den 11/6, och går sedan till Observatorielunden för picknick i det gröna. Jag tänker att vi håller på till cirka klockan 19, och lämnar resten av kvällen öppen för spontana infall. Vid regn kommer reservplan att meddelas. Impra bjuder på fika.
Osa till ost@impra.se eller här på facebook!
Alla är varmt välkomna, nya och blivande medlemmar hälsas särskilt välkomna!
Mvh
/Max Thornberg
Regionrepresentant för Impra Öst
Medlemserbjudande: Fri entré till David’s Angels + nätverksträff på Fasching 17/4
2013.04.09
På onsdagen den 17/4 firar David’s Angels sitt nya skivsläpp med att ge en releasekonsert på Jazzklubb Fasching i Stockholm. Alla Impras medlemmar kommer in gratis, skicka ett mail med ditt namn till ost[a]impra.se senast den 16/4 så hamnar du på gästlistan och kommer in gratis.
Dessutom bjuder IMPRA Öst in till nätverksträff/mingel på Fasching innan konserten. Klockan 18:30 träffas vi, och alla medlemmar är välkomna. På nätverksträffen finns det möjlighet att träffa andra medlemmar och diskutera framtida Impra-aktiviteter. Om du vill komma så anmäls även detta till ost[a]impra.se.
För mer information om konserten se: http://www.fasching.se/artister/davids-angels#.UWPXLpNhiTM
Medlemserbjudande: Susanna Lindeborgs Mendo Dawa, Fasching 3 april
2013.03.31
IMPRAs medlemmar erbjuds plats på gästlistan på Susanna Lindeborgs konsert med Mendo Dawa på Fasching 3 april! Skicka ett mail med ditt namn till ordforande[a]impra.se senast ons 3 april kl 12, så kommer du med på listan och går in gratis!
2013.03.28
På torsdag gästar oss Huntress Bow, denna makalösa duo med Lindha Kallerdahl och Mariam Wallentin.
Kom och ta med er alla ni känner- det kommer bli en oförglömlig kväll!
"Huntress Bow är en mörk himmel med en ljus, strålande öppning. Tung, vacker och vass musik.
En stor varm bas, skitiga trummor och två säregna och kraftfulla röster. Egenkomponerade låtar där improvisationen visar vägen framåt. Texter som vittnar om styrka, vilja och vänskap. Energi, mod och glädje i en lekfull och spännande blandning. Tänk er The Black Keys möter Alice Coltrane och Ornette i X Ray Spex garage till replokal.
Mariam Wallentin och Lindha Kallerdahl är två sångerskor som båda verkar i gränslandet mellan fantasi och verklighet. Båda Jazz i Sverige stipendiater, Mariam med Wildbirds & Peacedrums 2008 och Lindha (Svantesson) Kallerdahl 2001.
Båda har upplevt framgång och kreativa möten i sina respektive karriärer, men i samklangen av att äntligen ha hittat en bandpartner med samma huvudinstrument och samma kön-men samtidigt en medmusiker som både kompletterar och pushar den andre- gör denna duo ingenting annat än att utmana, uppliva och upptäcka. Både sig själva och lyssnaren.
Huntress Bow uppmanar till att vara modig, att våga."
Nya styrelsen invald på årsmötet
2013.03.18
På årsmötet den 17e mars 2013 valdes följande styrelse in:
Ordförande: Gunilla Törnfeldt ordforande(a)impra.se
Vice Ordförande: Almaz Yebio viceordforande(a)impra.se
Kassör: Lisa Knudsen
Sekreterare: Lisa Grotherus
Ledamöter:
Max Thornberg (regionrepresentant Öst)
Johanna Nordström (regionrepresentant Väst)
Ida Karlsson (regionrepresentant Syd)
Louise Nordgren (regionrepresentant Nord)
Biggi Vinkeloe (suppleant)
Lina Nyberg (suppleant)
Som synes är det en del bekanta namn och en del nya. Vi hälsar Gunilla Törnfeldt tillbaka som ordförande, och välkomnar Almaz Yebio och Ida Karlsson som är nya i styrelsen. Dessutom är Lina Nyberg och Biggi Vinkeloe, som båda har suttit i styrelsen tidigare, tillbaka. Avgående styrelseledamöter Anna Lundqvist, Carolina Wallin Perez, Elin Hörberg och Joakim Milder förtjänar ett stort tack för sitt arbete för Impra.
Eva Engdahl – Sveriges första kvinnliga jazzpianist
2013.03.11
Artikel om pianisten Eva Engdahl av Rebecca Linder från Annonsbladet Dalarna. Publiceras med tillstånd från artikelförfattaren. Eva Engdahl valdes tillsammans med basisten Harriet Sjösten till Hedersmedlemmar i Impra 2012!
Ny scen i Göteborg – PALMARUM
2013.03.10
PALMARUM är musik och scenkonst på en och samma kväll! En helt ny scen i Göteborg som håller till i Palmhuset, kärnan av Trädgårdsföreningen. Den 15/3 är det premiär med musik av inga mindre än MIDAIRCONDO och scenkonst av och med Celia Berndtzen. Fri entré!
Läs mer här:
www.palmarum.sehttp://www.facebook.com/pages/Palmarum/450542304995565
Skurupfestivalen
2013.03.10
IMPRAs medlemmar är välkomna att gå på Skurupfestivalen 2013 gratis!
2013.02.28
TELEFUNCH (DK)
Bakom namnet Telefunch döljer sig två unga entusiastiska jazzmusiker. Nämligen den 24-åriga gitarristen, Anna Roemer och trummisen Lasse Funch, 21 år. Båda är elever på Syddansk Musikkonsevarorium, där de lever ut sina musikaliska drömmar – både var för sig, men också till stor del tillsammans.
Med Telefunch har Anna Roemer och Lasse Funch en tydlig vision om att skapa enkel musik i en ny och alternativ ljudbild. Det är mycket viktigt för dem i kompositionerna att skapa utrymme för konstnärliga uttryck i den annars fasta ramen. Anna använder looppedaler som skapar den harmoniska grunden i musiken. Detta gör den full och skapar bakgrunden för en musikalisk lekplats där de båda kan uttrycka sig på sina instrument. Musiken är modal och är därför baserad på enkla ackordföljder och basvariationer, Telefunch kombinerar jazzens improvisationstraditioner med ett nordiskt sound och versinspirerade melodier.
Välkom till Lokal torsdag 28/2 kl 19.00
30 kr/set
LIRA lyfter fram kvinnorna i nya numret – ute nu!
2013.02.21
Musiktidningen Lira skriver i sitt senaste nummer om bara kvinliga musiker. Såhär skriver Karin på Lira om varför de valt att göra detta:
”Alltså: Lägger man ihop antalet sökande kvinnor på instrumentet elgitarr till jazzutbildningarna på musikhögskolorna i Göteborg, Malmö och Stockholm förra året kommer man alltså upp i… 6 stycken!!! Respektive 124 män. Av trummisarna var det 6 av 117. Och utav de sökande trombonisterna var inte en enda kvinna!!!
Nog för att vi anade även innan researchen för reportaget att det skulle vara en mycket sned fördelning, men så här sned?!? Hur länge ska det dröja innan det känns lika ”kvinnligt” för min 1.5-åriga systerdotter Ellen och hennes flick-kompisar på dagis att banka på trumset och blåsa i lurar som att mima till Loreen eller ta pianolektioner?
Personligen är jag övertygad om att det spelar roll. Om varje svensk flicka hade obligatorisk trumsetsundervisning mellan 8 och 10 års ålder ger jag mig sjutton på att det eviga lönegapet mellan kvinnor och män snabbt skulle krympa markant. /Karin eller
#1800taletherewecome”
Läs mer här
Pulsslagsfesten 2013
2013.02.20
Ikväll kan vi tipsa om följande evenemang som går av stapeln på Fasching i Stockholm. Som Impra-medlem går ni in gratis (och får ta med en vän). Maila karin@fasching.se för att hamna på gästlistan.